La meva participació es remunta a les reunions prèvies a la fundació de l’AACIC. Des de llavors, he col·laborat en diferents moments i tasques tant amb l’AACIC com amb la Fundació CorAvant, de la qual vaig ser patró des de la seva constitució fins a l’any 2013.
Carlos Engel
29 abril, 2016 Actualitat i experiències. El blog d'Històries com la teva.
27 abril, 2016 Actualitat. Actualitat i experiències.
L’Asun, infermera referent de cardiopaties de l’adult a l’Hospital Vall d’Hebron, es jubila
Segur que molts de vosaltres coneixeu a l’Asun de l’Hospital Materno Infantil Vall d’Hebron. Dijous passat, després d’una llarga trajectòria a l’hospital, va jubilar-se celebrant una bonica festa amb tots els metges i metgesses, infermers i infermeres, algunes persones amb cardiopatia congènita i també va convidar a l’AACIC CorAvant.
L’Asun ha estat durant tots aquests anys la infermera referent de la Unitat de Cardiopatia de l’adult de l’Hospital Vall d’Hebron.
A la foto, podem veure l’Asun acompanyada de la Rosana, psicòloga de la nostra entitat.
22 abril, 2016 Actualitat. Actualitat i experiències.
Surt a la llum la Revista 21 en format digital
En aquesta publicació hi trobareu l’article de Francesc Torralba “Viure conscientment”, l’entrevista a la dra. Queralt Ferrer, el dr. Joaquim Bartrons i la dra. Olga Gómez al voltant de la medicina fetal, l’anunci de l’embaràs vist per la psicòloga de l’AACIC CorAvant Rosana Moyano, l’experiència de la diagnosi prenatal vista per tres mares, l’article del dr. Marc Antoni Broggi “Prendre consciència”, una conversa amb Màrius Serra, les històries més humanes dels nostres asos de cors i moltes sorpreses més!
22 abril, 2016 Actualitat i experiències. El blog d'Històries com la teva.
El meu heroi
Sempre havia pensat que els herois eren éssers de ficció, aquells que només sortien a les pel·lícules o còmics, però la realitat que moltes vegades supera la ficció, em va demostrar que els herois són éssers humans. És per aquest motiu que us vull explicar el dia que vaig conèixer el meu petit heroi.
Va ser el 7 de març de 2009. Aquest dia va néixer el meu fill, l’Arnau, i encara que sigui un tòpic va ser el dia més feliç de la meva vida. L’Arnau va néixer amb una cardiopatia congènita diagnosticada a les 25 setmanes de l’embaràs, concretament TGA (transposició de grans vasos). A partir d’aquí van començar dins meu el patiment, els nervis a flor de pell, l’angoixa, la por, la ràbia, la impotència, les preguntes sense resposta… Coses que es mantenen actualment i crec que sempre m’acompanyaran.
Després de veure’l i poder-lo agafar per primera vegada, els pediatres se’l van emportar cap a la UCI. No havien passat ni 24 hores de vida quan els cardiòlegs li van fer la primera intervenció: un cateterisme per “obrir-li” el ductus. Cada dia l’anava a veure a l’hospital i malgrat que estava envoltat de cables, vies, sorolls de les màquines dels medicaments… Ell ja va començar a mostrar-nos el seu caràcter. Als 11 dies de vida va tenir lloc la primera prova de foc: operació a cor obert i extracorpore. Però malgrat que no li van poder fer l’operació prevista, l’Arnau va passar aquest primer test. Cada minut, hora, dia que passava era bo per a la seva recuperació. Va passar un mes i uns dies, i després d’una lluita sorda i constant del petit Arnau, li varen donar l’alta.
Per fi era a casa per primera vegada. Però l’alegria va durar poc, al cap de 15 dies ens va tocar revisió i alguna cosa no anava bé. Les alarmes es van disparar dins meu. El cardiòleg li va receptar medicació però va resultar infructuosa i no va servir per evitar el pitjor dels pronòstics: tornar a passar pel quiròfan. Així doncs, quan només tenia dos mesos de vida i amb un edema més que preocupant a la cara, l’Arnau va tornar a ingressar a l’hospital. Durant aquests quasi dos mesos d’hospitalització va entrar dues vegades al quiròfan perquè li fessin tres cateterismes. Tot i les dues intervencions, els cardiòlegs no es varen mostrar gaire positius ni optimistes. Però ell, com sempre, lluitava, reia i ens transmetia a tots la seva força interior. Vam tornar a casa després del famós i històric triplet del Barça d’en Guardiola: «Copa, Lliga i Champions».
La situació es va estabilitzar i l’Arnau va millorar malgrat prendre medicaments crònics com l’acenocumarol, conegut també com Sintrom. Va arribar l’estiu i en un control de rutina els cardiòlegs van veure que hi havia una coartació a la seva artèria aorta. Tercer ingrés a l’hospital i quarta vegada que el petit lleó (com així li diem carinyosament) va haver de tornar a entrar al quiròfan. Afortunadament tot va anar bé i una setmana després, ens van donar l’alta.
Des d’aquell agost del 2009 fins a l’agost del 2012, l’Arnau va anar creixent no però sense deixar de prendre els seus medicaments i fent-se les revisions periòdiques. L’agost del 2012 va tornar per cinquena vegada al quiròfan i l’última vegada i sisena, va ser el mes de gener d’aquest any.
El meu heroi ara té cinc anys, ha lluitat des del minut 0 per sobreviure, va a l’escola on fa P5, és simpàtic, alegre, rialler, trapella, té una força brutal i sobretot moltes, moltes, moltes ganes de viure. I com jo vaig dir una vegada, té una gran capacitat per sorprendre a propis i estranys.
Gràcies fill per existir perquè, si no fos així, t’hauria d’inventar.
PD: T’estimo Arnau!
Família Matas Manyosa
22 abril, 2016 Actualitat. Actualitat i experiències.
Un bonic i emotiu homenatge a l’Alba
Dimecres passat a la tarda, la Rosa Armengol i la Rosana Moyano, gerent i psicòloga de l’AACIC CorAvant, van assitir a l’homenatge a l’Alba Fages, organitzat per l’escola Prat de la Riba d’Esplugues de Llobregat.
L’escola Prat de la Riba és el centre on l’Alba va cursar tota la primària i per recordar-la van plantar un arbre i hi van posar una placa amb la seva foto acompanyada de la frase “De les nits més fosques neixen les albes més lluminoses. Tanco els ulls i estàs aquí, somrient per a mi”.
Seguidament, el pati de l’escola va acollir una cursa solidària per les cardiopaties congènites, preparada pels alumnes de 6è de la mateixa escola, juntament amb el mestre d’Educació física i la tutora.
Per acabar es va fer una xocolatada per recuperar forces i alumnes, familiars i amics de l’Alba van poder compartir una estona tots plegats.
Va ser una vetllada molt bonica i emotiva i tots junts vam poder recordar aquell somriure tant bonic de l’Alba.
18 abril, 2016 Actualitat. Actualitat i experiències.
La llegenda de Sant Jordi a l’Hospital Vall d’Hebron
Tots ells han passat per les habitacions de la primera i la segona planta de l’Hospital i han fet una petita interpretació de la llegenda del drac, Sant Jordi i la princesa a tots els nens i nenes hospitalitzats. Després de l’actuació han regalat un llibre a cada nen i a cada nena ingressat i un cor de ganxet per a les seves famílies, donatiu que Regina Arias va fer per a la nostra associació.
L’escola Mare de Déus dels Àngels té un projecte de voluntariat amb l’AACIC amb la finalitat de donar suport en les activitats que des de l’associació duem a terme dins de l’Hospital: la campanya de Nadal i la campanya de Sant Jordi.
18 abril, 2016 Actualitat. Actualitat i experiències.
Assistim a la presentació del llibre “Què li passa al teu germà?”
Judit Mascó va ser la protagonista de coordinar la presentació de “Què li passa al teu germà?”, que va comptar amb les intervencions de la presidenta de la Fundació MRW, Josefina Domènech, i la directora del Conservatori del Liceu, María Serrat. L’autora del llibre Àngels Ponce i el seu il·lustrador Miguel Gallardo també van estar presents a l’acte.
“Què li passa al teu germà” és un llibre pràctic i útil que està especialment adreçat als nens i nenes perquè fer de germà d’un infant amb necessitats especials no sempre és fàcil. És una eina per als germans i germanes per explorar els seus sentiments, les seves emocions, compartir preocupacions, expressar idees… I a la vegada està pensat pels pares i mares per conèixer quin impacte pot tenir la discapacitat d’un fill o filla en el seu germà o germana. A més, també pot ser de gran utilitat per als professionals, ja que en ell s’exposen diverses activitats i tallers adreçats a germans i germanes de nens i nenes amb discapacitat.
Podeu adquirir un exemplar del llibre en format PDF o sol·licitar-ne un exemplar en paper a la web de la Fundació MRW.
15 abril, 2016 Actualitat i experiències. El blog d'Històries com la teva.
La cremallera de la Clara
És difícil afrontar el moment que et diuen que el teu fill té una cardiopatia i que no saben com se’n sortirà. Nosaltres gràcies als avenços de la ciència ho vam saber a les 24 setmanes de gestació… i la veritat que encara que et provoca un gran sotrac, ens va ajudar molt a preparar-nos pel que podia venir i afrontar-nos-hi.
La cardiopatia que se li pronosticava a la Clara era greu, però sempre vam estar molt ben atesos tan pel personal mèdic de la Vall d’Hebron com pels professionals de l’AACIC, a qui sempre els hi estarem molt agraïts de per vida.
En el moment del naixement tot eren incerteses però sempre teníem l’esperança i confiança que encara que el camí podria tenir molts moments difícils i entrebancs, ens en sortiríem i que suposaria molts sacrificis que tindrien la seva recompensa.
La Clara va tenir limitacions del dia a dia fins que se li va poder fer la cirurgia correctiva als 2 anys, però vam tenir la sort que malgrat la seva gravetat tot ens va anar molt bé, de fet els contratemps que se li van anar presentant els va anar superant.
Mai hem volgut amagar la seva malaltia a ella ni a ningú, ni les limitacions que se li poden presentar, per que creiem que això li dóna seguretat i maduresa per afrontar-s’hi. De fet ella parla de la seva cremallera (cicatriu) com una cosa normal i inclús no té cap problema si se li veu.
Malgrat que la Clara està molt bé, som conscients que encara ens queda camí per recórrer i que no sempre van bé les coses: es poden girar d’un dia per l’altre, però el somriure cap a ella no l’hem de perdre mai, doncs ella ens té com a referència…
No som ningú per donar consells, però d’aquesta experiència que hem viscut i seguim vivint si que en traiem una conclusió: s’ha de ser optimista i gaudir cada moment. Els nens amb cardiopaties i els que pateixen malalties en general són un exemple per tots nosaltres, tenen un esperit de lluita admirable i ens ho demostren dia a dia davant de les adversitats, algunes difícils que els hi toca viure.
Ara la Clara té 7 anys, es una nena divertida, amb molt de caràcter, afectuosa, molt familiar, té molts amics, estudia piano, dansa… però per sobre de tot el que més li agrada i a qui més estima és a la seva germana, qui sempre l’ha protegit i l’ha cuidat. I el més important: és una nena molt feliç.
Mireia López

Dibuix que la Clara va fer espontàniament als 3-4 anys sobre la seva cremallera
13 abril, 2016 Actualitat. Actualitat i experiències.
Volem conèixer la teva opinió sobre la trobada
Error: No s'ha trobat el formulari de contacte.
11 abril, 2016 Actualitat. Actualitat i experiències.
Una trobada plena d’emocions
Enmig d’un paisatge privilegiat als peus del Parc Natural del Montseny, petits i grans vam poder gaudir d’un tastet d’emocions on vam treballar aspectes com la confiança, la relació entre pares i fills, el lideratge, el treball en equip o la comunicació positiva. Una ruta on els fills guiaven als pares amb els ulls tapats i després a la inversa, descobrir la sensació que ens provoquen diverses textures quan les toquem amb els peus descalços o amb les mans, el cavall com a mirall del nostre caràcter… van ser alguns dels tallers que vam dur a terme.
Després d’un matí ple d’activitats va arribar l’hora de dinar, tots teníem gana i els monitors de La Granja ens van preparar un bon àpat: amanida, paella d’arròs, botifarra amb patates i de postres un gelat ben refrescant.
Amb la panxa plena, a la tarda els grans van assistir a l’assemblea de l’AACIC mentre els petits jugaven i reien amb els globus. Un cop acabada l’assemblea, dues mosses d’esquadra de Granollers van impartir una xerrada sobre l’ús de les xarxes socials en menors d’edat. Una conferència molt interessant on van assistir-hi pares i adolescents que ja comencen a fer ús de les xarxes socials en el seu dia a dia. Tots els assistents vam poder comprovar que si no se’n fa un bon ús, les xarxes socials poden ser un perill. Mentre durava la conferència, els més petits van realitzar un taller de manualitats i es van endur a casa una titella feta per ells molt bonica.
Moltes gràcies a tots els que heu fet possible aquesta trobada.
Us esperem a la propera!
8 abril, 2016 Actualitat i experiències. El blog d'Històries com la teva.
“És molt bo que els pares que reben per primera vegada la notícia que el seu fill ha nascut amb una cardiopatia tinguin algú al costat”
L’Aurora és la voluntària més veterana de l’AACIC CorAvant. És una de les primeres persones que sense patir cap cardiopatia congènita va apuntar-se a fer de voluntària en els actes de difusió de l’entitat.
L’Aurora tenia molt bona relació amb els seus veïns. El dia que aquell matrimoni jove va tenir un fill va estar molt contenta. Poc després de néixer, però, la jove parella va fer saber a l’Aurora que el fill que acabava de néixer tenia una malformació del cor i l’haurien d’operar. L’Aurora va estar pensant com podia ajudar aquella família que apreciava tant. En aquell moment, l’AACIC només era un projecte. En consolidar-se l’Associació, l’Aurora s’hi va presentar com a voluntària “per donar- hi un cop de mà”, cada vegada que l’Associació feia una activitat pública.
L’Aurora ha treballat tota la vida en una companyia d’assegurances anglesa fins que es va jubilar: “M’agradava la feina que hi feia, i la gent amb qui treballava. Era d’aquelles persones que anava contenta a treballar”, ens diu. D’un temps ençà té algun problema amb la ròtula d’un genoll. Per això no va pujar al Tibidabo a la darrera Festa del Cor. En canvi, sí que es va quedar un talonari de loteria, com cada any, per vendre’l entre la gent del barri, “amb això encara ajudo els nois i les noies que neixen amb problemes de cor.”
L’Aurora explica que abans, les famílies, no tenien tanta informació com ara sobre les cardiopaties. Ella es posa a la pell dels pares que reben per primera vegada la notícia que el seu fill o filla ha nascut amb una cardiopatia: “és molt bo que tinguin algú al costat.” Per a l’Aurora Casamitjana aquest és el principal valor de l’AACIC CorAvant.
1 abril, 2016 Actualitat i experiències. Aventures.Cor. El blog d'Històries com la teva.
“Em va sobtar la responsabilitat que tenien sobre la seva salut els nois i les noies de les colònies”
La Montse explica que els nois i les noies sabien molt bé els medicaments i les hores que se’ls havien de prendre. La Montse Tarrech és infermera del quiròfan de pediatria a l’Hospital del Vall Hebron, i coneix la cirurgia cardíaca. Ha estat present en moltes intervencions del cor d’infants, però fora d’això no havia tingut més contacta amb ells.
La Montse es va apuntar a un curs de teràpia amb cavalls que organitzava l’Associació de la Hípica de cal Graells. Quan feia el curs es va assabentar que els infants de l’AACIC CorAvant, ja coneixia l’entitat per la seva relació amb l’hospital on treballa, feien les colònies allà mateix. La va sorprendre,. Va decidir apuntar-se a les colònies, com a voluntària.
La Montse va ser la responsable del seguiment mèdic i farmacològic dels infants amb cardiopatia. “Em va impactar la normalitat amb què responien les preguntes típiques sobre la seva cardiopatia i la naturalitat com en parlaven”, diu.. En demanar-li quina impressió n’hi ha quedat, respon: “S’hi respirava harmonia, sociabilitat, cooperació. Haurieu de veure com s’ajuden.” Era molt destacable la confiança i bona sintonia que es va establir amb els professionals que hi col·laboràvem. Les energies fluïen. Tots, petits i grans, apreníem de tots. Es una experiència inoblidable que es recorda amb un somriure”. Ens diu la Montserrat.
Coneixem-la una mica més…
Una de les coses que ara té més valor per a mi i que fa uns anys no era tan important és…
viure el dia a dia valorant les petites coses que són importants i que donen sentit a la vida.
Em considero una persona…
més de vida interior i que s’ engresca fàcilment davant projectes motivadors.
No em considero una persona…
carismàtica, extravertida ni líder. Més aviat, passo desapercebuda.
M’avorreix extraordinàriament…
la monotonia, les actituds negatives, la passivitat.
Algunes persones s’estranyen que col·labori desinteressadament en una entitat com l’AACIC CorAvant. I jo els dic…
cadascú busca i escull el que el fa feliç i dóna sentit a la seva vida. A mi els nens em donen molta energia i el fet de compartir experiències i projectes m’ajuda a tenir més obertura al món.
La darrera vegada que vaig riure de gust, que no podia parar va ser…
a les colònies. Em va sorprendre una sortida espontània d’una de les noies. Ens va fer riure a tots.
El dia que tinc una bona estona per a mi, m’entretinc…
caminant per la muntanya i en contacte amb la natura, escoltant música, llegint un bon llibre.
Recomanaria l’experiència de dedicar una part del meu temps al voluntariat perquè a mi m’ha permès…
reafirmar valors, retrobar-ne d’altres, compartir, viure, conviure; en definitiva créixer com a persona.