“El meu germà és feliç i rialler i la cardiopatia no ha condicionat en cap aspecte la seva vida”

Quan reps la notícia que el teu fill, parent, amic, germà… té una malaltia del cor et veus molt afectat ja que és una persona que t’estimes molt i està malalta i no saps ben bé què li passa ni què pots fer per ajudar-la.

Has d’afrontar aquesta nova situació que pot comportar sentiments de culpabilitat, soledat, impotència, desorientació… La situació es complica una mica quan la persona que rep la notícia és una nena petita, perquè, com entén que els seus pares estan més pel seu germà que per ella? El que ella interpreta és que el seu germà és el preferit pels seus pares. Això és el que em va passar a mi, ja que van operar el meu germà del cor quan jo tenia 8 anys.

Però la cosa canvia un cop et vas fent gran, ja que t’adones que els teus pares van actuar correctament, perquè en aquell moment era el meu germà qui necessitava ajuda. Reconec que he passat alguns moments de gelosia i soledat, però ara quan hi reflexiono, veig que no he de tenir cap mena de ressentiment cap els meus pares.

Ara veig que el meu germà és feliç i rialler com sempre i que aquesta malaltia no ha condicionat en cap aspecte la seva vida: en cap moment s’ha sentit diferent ni ha perdut l’autoestima, al contrari, sempre ha volgut fer el mateix que tothom i encara ara, com és normal, vol que el tractin per igual. Molta gent que el coneix de més gran, no es creuen que el meu germà ha estat operat del cor perquè el veuen igual que els altres nens, i això és el que és. Jo no trobaria normal que perquè ha estat operat del cor la societat el rebutgés. És més, em sentiria dolguda.

Quan miro enrere i recordo aquesta experiència em venen al cap moments molt durs que hem viscut la meva família i jo, però estic orgullosa perquè ens n’hem sortit i hem tirat sempre cap endavant i això em recorda la frase típica de les pel·lícules “la unió fa la força” és a dir, entre tots si tots ho desitgem i ens mantenim units, podrem tirar endavant i afrontar tots els obstacles.

 

Maria Valldeneu


“AACIC, mil gràcies per haver entrat a formar part de les nostres vides”

Som els pares del Nil i la Neus, el nostre fill que ara té 8 anys, pateix una cardiopatia congènita. Fa tres anys vam passar una operació quirúrgica i gràcies a aquest fet vaig conèixer l’AACIC.

La primera vegada que vaig parlar amb ells em van transmetre una sensació de tranquil·litat, com si em coneguessin de tota la vida, van informar-me per telèfon de tot el que podia necessitar mentre el meu fill estava ingressat a l’Hospital Vall d’Hebron i ho van fer amb tant de tacte i amabilitat que va ser una mica més fàcil per tots plegats.

A partir d’aquí comença una relació amb aquesta entitat que es basa sobretot en la comprensió i el suport, i en el nostre cas i per la zona on vivim, en mans de la responsable territorial, l’Àngels Estévez. Totes les meves paraules serien poques per poder agrair-li el que ha fet o, més ben dit, el que fa per nosaltres, “la nostra família”, però sobretot pel Nil.

En primer lloc ha visitat en varies ocasions l’escola del meu fill per dialogar amb les senyoretes i explicar el que necessita un nen amb cardiopatia. L’Àngels, com deia, belluga cel i terra per ajudar-nos, ens assessora, ens dóna aquestes pautes que en el dia a dia tots els pares necessitem per poder tirar endavant amb la vida dels nostres fills afectats del cor. Com tots sabem son nens especials, però amb l’ajuda de l’AACIC doncs, sens fa més llevadora i podem entendre què els hi passa.

Molts dies els meus fills em fan llegir el millor llibre que tinc a casa “L’operació de cor del Jan”, és una manera de poder assimilar com la germaneta del Nil, la Neus, ens pregunta el perquè el Nil està operat, té una cicatriu i ella no la té, el perquè va al metge tant sovint… Aquest llibre ens ha ajudat en molts aspectes, per poder afrontar la situació amb més coneixements per si algun dia el cor del meu fill ha de tornar a passar una intervenció.

Des d’aquí us vull transmetre “mil gràcies” per haver entrat a formar part de les nostres vides i donar-nos ajuda emocional, psicològica i el que compta, és la voluntat de fer-ho espontàniament i amb tant d’afecte com ho feu a l’AACIC. Gràcies Àngels!

De tot cor,

Àngel i Rosa M


Presentem la recerca sobre cardiopaties congènites al congrés de cardiologia pediàtrica i congènita de Rotterdam

Dimecres 16 de març, la Mireia Salvador, psicòloga de l’AACIC CorAvant, i la Dra. Queralt Ferrer, cardiòloga pediàtrica de l’Hospital Vall d’Hebron, van assistir al congrés de cardiologia pediàtrica i congènita de Rotterdam per presentar la recerca “Impacte en les relacions familiars a partir del diagnòstic de cardiopatia congènita i la seva influència en el desenvolupament de l’infant”.

Aquesta recerca s’esta duent a terme des de l’AACIC CorAvant amb conveni de col·laboració amb la Fundació Hospital Universitari Vall d’Hebron Institut de Recerca, l’ICS-Hospital Universitari Vall d’Hebron i la Fundació Blanquerna Universitat Ramon Llull. En ella s’estudien les diferents reaccions dins de l’àmbit emocional, relacional, físic… que mostren els pares i mares davant el diagnòstic de cardiopatia congènita del seu fill o filla. Aquest estudi es va iniciar el gener de 2015 i està previst realitzar-lo fins a l’any 2018. El treball de camp es fa l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i a l’Hospital Sant Joan de Déu.

Durant la intervenció de l’AACIC CorAvant al congrés, Mireia Salvador també va exposar la seva testi titulada “Impacte en les relaciones familiars davant del diagnòstic d’una cardiopatia congènita en un dels fills”. En aquesta testi, Mireia Salvador ha estudiat l’impacte que produeix en els pares el diagnòstic d’una cardiopatia congènita a un dels fills durant l’embaràs. Aquestes famílies es troben en una nova etapa del cicle de la vida que implica diversos canvis: quan els pares reben aquest diagnòstic sorgeixen un seguit de reaccions que s’han de saber gestionar per tal de tenir una bona evolució i acceptar la situació i les possibles conseqüències posteriors.


“El que més m’ha agradat d’aquestes colònies és que he pogut fer totes les activitats”

Em dic Alícia Llull Vilalta i tinc catorze anys. Aquest estiu he anat a les colònies de l’ACCIC. És el primer any que he anat a aquestes colònies per conèixer nens que tenen problemes de cor.
El que més m’ha agradat d’aquestes colònies és que he pogut fer totes les activitats. Altres anys, quan anava a unes colònies normals, hi havia activitats que no les podia fer i em quedava fora del grup. Hi he fet moltes amigues i m’ho he passat molt bé; el que més m’ha agradat… anar en barca. L’any que ve hi penso tornar. Animo a tots els nens que s’hi apuntin!

 

Alícia Llull
Novembre del 2009


Continuem treballant amb l’Hospital Universitari Vall d’Hebron després de 10 anys

Aquest matí, la presidenta de l’AACIC, Carme Hellín, i la gerent de l’entitat, Rosa Armengol, han assistit a la renovació de l’acord de col·laboració amb l’Hospital Universitari Vall d’Hebron després de 10 anys treballant junts.

Aquest conveni regula la relació entre l’AACIC i l’Hospital basant-se en l’interès de totes dues parts per treballar per a la humanització de l’assistència tan del malalt com dels seus familiars.

El gerent de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, el Dr. Vicenç Martínez Ibáñez, ha destacat que “la tasca i la visió d’AACIC conflueixen totalment amb la de Vall d’Hebron, un centre que aposta per l’atenció integral de les necessitats de tots els pacients i de les seves famílies”.

Tres projectes humanitzadors

Des de l’AACIC estem desenvolupant tres projectes principals a l’Hospital Vall d’Hebron amb l’objectiu de consolidar i garantir l’atenció psicosocial dels infants, joves i adults amb cardiopatia congènita i de les seves famílies en un dels moments més rellevants i crítics de la seva vida: quan estan a l’hospital pel procés de diagnòstic de la patologia, les intervencions quirúrgiques, els tractaments…

Aquests projectes són:

  • “Fem més agradables les estades a l’hospital”: els voluntaris i voluntàries d’hospital i els pallassos d’hospital visiten els pacients i les seves famílies a les plantes d’hospitalització.
  • “Mare a Mare”: mares amb fills o filles que pateixen una cardiopatia congènita comparteixen la seva experiència amb les famílies de persones ingressades per aquest tipus de patologies.
  • “A Cor Obert”: suport psicosocial a les famílies dels infants i joves amb cardiopatia congènita en els diferents moments del diagnòstic i els moments abans i després de la intervenció quirúrgica.

Assistim a l’acte de celebració de 50è aniversari de l’Hospital Materno Infantil de la Vall d’Hebron

Dijous al matí, Rosana Moyano, psicòloga de l’AACIC CorAvant, va assistir a la sessió inaugural de celebració dels cinquanta anys de l’Hospital Materno Infantil de la Vall d’Hebron, que durant tot l’any organitzarà diversos actes de commemoració.

Sota el nom de “L’ahir, l’avui i el demà” el gerent de l’Hospital, Vicenç Martínez Ibáñez, va destacar que “aquesta celebració estarà oberta a tots els professionals sumant-se a la del seixanta aniversari de Vall d’Hebron”.

L’acte va repassar la història de l’Hospital Materno Infantil des dels seus inicis a l’any 1966 fins a convertir-se en el centre que és actualment: “tenim el millor hospital infantil de Barcelona i hem de lluitar per mantenir-lo i obrir-lo a la ciutat”, afirmava el Dr. Xavier Trias, actual president del grup municipal de CiU a l’Ajuntament de Barcelona, exalcalde de la ciutat i antic conseller de Sanitat i de la Presidència. Trias va assegurar que “malgrat haver estat conseller i alcalde, el que més m’ha ensenyat a la meva vida ha estat ser metge d’aquest hospital”.

Durant l’acte també es van repassar algunes de les fites més importants, com ara el paper capdavanter de l’Hospital Materno Infantil en el desenvolupament de la neonatologia, les cures intensives pediàtriques, la cirurgia, la radiologia i l’oncologia i l’hematologia en pacients pediàtrics.

 


300 persones ballen per les cardiopaties congènites a la Sala Luz de Gas

Dimecres al vespre la Sala Luz de Gas de Barcelona va oferir un concert solidari per les cardiopaties congènites, l’Ela i el Banc Farmacèutic – l’ONG de la farmàcia, de la mà de “The playbacks company” i l’actuació de “Por Fin Viernes”.

El grup “Por Fin Viernes” va interpretar cançons tan conegudes com “El ritmo del garaje” de Loquillo, “Respect” de Aretha Franklin, “Princesa” de Joaquin Sabina, “Highway to Hell” de ACDC, “Por la boca vive el pez” de Fito y Fitipaldi, “El muelle de San Blas” de Maná, o “Boig per tu” de Sau.

Moltes gràcies de tot cor!


Moltes gràcies de tot cor!

La Fundació El Somni dels Nens i la cadena de botigues de joguines Barruguet han fet una donació d’un futbolí per a l’Hospital Materno Infantil de la Vall d’Hebron.

Aquest joc de taula s’ha col·locat a la sala de jocs de la segona planta de l’Hospital, espai on els infants amb problemes de cor i els de nefrologia passen algunes estones acompanyats dels seus pares i mares per fer més agradable la seva estada a l’hospital.

Des de l’associació i fundació de cardiopaties congènites us donem les gràcies per aquesta donació.


L’equip de l’AACIC es reuneix a Tarragona

Aquest dilluns, l’equip de l’AACIC vam anar fins a Tarragona per fer la trobada mensual on parlem del dia a dia de l’entitat, ens organitzem pel proper mes i les pròximes activitats, i analitzem els reptes futurs.

En aquesta ocasió, ens vam reunir a l’Hotel d’Entitats de Tarragona, un equipament públic municipal on la nostra companya de la delegació tarragonina Àngels Estévez hi té el seu despatx. L’Hotel d’Entitats es troba a la sisena planta de l’Edifici Pàrquing la Pedrera i, concretament, en el despatx número 2 és on podeu trobar l’Àngels.

Després de la reunió, no vam poder evitar fer un passeig per la Rambla i gaudir una estona de les bones vistes del mar. I aquesta passejadeta va acabar amb un bon dinar de germanor.


Ho han dit a la ràdio!

“He passat per operacions de cor, m’he cansat, he viscut les repercussions de la cardiopatia congènita, però no em veig res extern. M’he fet una persona sana i maca i és que tot va per dintre. Ara sí que ho he acceptat”.

“No sé què em passa, no sóc igual que els altres, tinc un altre ritme de vida, em quedo asseguda a l’escala… però el millor és que ho recordo, tot això, la part de lluita constant des que vaig néixer”.

“Mai tinc l’alta però és que el meu cor també ha crescut…”

“Sóc una altra, abans no feia ni dues passes, no coneixia la salut i ara (després de l’operació de cor) en mans dels senyors de blanc puc fer una nova vida. Si un pare escolta això li diria: no em posis en una vitrina, ni amagada a casa. L’amor, la comprensió i el suport dels més pròxims ha funcionat”.

“Als pares que tinguin un fill o una filla amb cardiopatia els diria: que el seu fill, quan els miri als ulls, pugui veure amor, confiança, seguretat… amb això ja n’hi ha prou”.


Un nou medicament podria solucionar la cardiopatia familiar més freqüent

A Coruña acull aquests dies la III Reunió de Cardiopaties Familiars de la Sociedad Española de Cardiología (SEC), una trobada on s’aborden les principals novetats pel que fa a la investigació i tractament de les cardiopaties familiars i hereditàries. La miocardiopatia hipertròfica (MCH) és la malaltia hereditària més comuna del cor i la pateix un de cada 500 adults. Els pacients són diagnosticats de MCH quan presenten hipertròfia ventricular esquerra que no pot ser explicada per una altra causa. Es tracta d’una patologia que afecta la funció del cor, i que es deu a mutacions en les proteïnes del sarcòmer, encarregades dels moviments de sístole-diàstole, provocant una contracció i relaxació anormal del cor.

El coordinador del Grup de Cardiopaties Familiars de la SEC i director de la Unitat de Cardiopaties Familiars de l’Hospital Universitari Puerta de Hierro de Madrid, Pablo García Pavía, explica que, “les mutacions dels gens implicats en la correcta funció del sarcòmer, format per actina i miosina, s’han identificat en el 70% dels pacients amb miocardiopatia hipertròfica familiar. En el cas de la miocardiopatia hipertròfica, les mutacions que es produeixen en el sarcòmer provoquen un excés de força en la contracció del cor, el que comporta un augment de la mida del múscul cardíac per poder compensar aquest esforç. Aquest augment de mida provoca mort cel·lular i pot comportar el desenvolupament de fibrosi i arítmies, a més d’augmentar el risc de fibril·lació auricular, ictus, insuficiència cardíaca i fins i tot mort sobtada”.

Els experts posen l’accent en la importància d’abordar de manera multidisciplinària aquestes patologies, així com la necessitat d’aplicar teràpies individualitzades en funció del defecte genètic que provoca la malaltia familiar. El doctor García Pavía comenta que, “en el tractament actual de les cardiopaties familiars es considera a tots els pacients de la mateixa manera, indistintament de la mutació genètica que presenten en la seva patologia”. No obstant això, prossegueix el doctor, “els avenços genètics ens estan permetent desenvolupar tractaments individualitzats i unitats especialitzades que es dediquin al tractament d’aquestes patologies de forma individualitzada, tal com passa en altres especialitats com ara l’oncologia on el tractament individualitzat segons la genètica de la malaltia està molt desenvolupat”.

En aquesta línia, el desenvolupament d’unitats multidisciplinars permet abordar el pacient i les famílies amb aquestes malalties d’una manera integral, mitjançant la intervenció de pediatres, cardiòlegs, genetistes, infermeres i cirurgians. No obstant això, fins al moment només hi ha vuit unitats de referència designades pel Ministerio de Sanidad al nostre país, “una xifra que evidencia la necessitat de posar en marxa més unitats d’aquest tipus. A Espanya hi ha un dèficit en aquest tipus d’unitats, ja que, si ajuntem tota la prevalença de les malalties genètiques del cor, estem parlant de més de 116.000 persones, una xifra que els cardiòlegs vam classificar com a molt elevada”, matisa l’expert.

Acció de les fibres musculars cardíaques

L’estandardització dels tractaments per a les patologies hereditàries pot provocar l’alleujament dels símptomes però no obstant això, en molts casos no aconsegueix aturar la progressió de la malaltia. Davant d’aquesta realitat, el Dr. García Pavia defensa que, “oferir al pacient un tractament o un altre segons la seva afecció genètica determinarà en gran manera el seu èxit, així com l’òptima evolució del pacient”.

En el marc de la reunió i davant la necessitat de tractar aquestes patologies mitjançant teràpies personalitzades, s’han presentat els resultats d’un estudi en el qual la molècula MYK-461 suprimia el desenvolupament de la MCH quan aquesta era causada per una mutació en la cadena pesada de la beta-miosina del cor, un dels gens on més freqüentment es troben les mutacions que causen la MCH. La investigació duta a terme en ratolins, ha estat publicada aquest mes de febrer a la revista Science i ja estan en marxa els primers estudis per veure si aquest medicament és efectiu també en humans.

Davant l’excés de contracció que provoca la MCH en les cèl·lules cardíaques, el Dr. García Pavia explica que, “la molècula MYK-461 actua sobre la beta-miosina cardíaca. Aquesta acció incideix directament en la força de les cèl·lules, en aquest cas de ratolins, el que provoca que l’alteració genètica estigui sota control. Això suposa que les cèl·lules de les fibres musculars es contreguin amb menys intensitat i per tant, també s’evita el desenvolupament dels mecanismes compensadors característics de la miocardiopatia hipertròfica, com és l’augment de la mida del cor”.


En Pau somriu quan recorda la vegada que la gent de la seva colla es van assabentar que havia nascut amb una cardiopatia congènita

En Pau Galimany (1982) viu a la Múnia, a pocs quilòmetres de Vilafranca. El poble ha crescut des que ell hi va néixer. Com ell, altra gent prefereix viure a la Múnia, més tranquil, encara que hagi d’anar i tornar a Vilafranca per feina. En Pau es guanya la vida fent de mosso de magatzem i és casteller de la colla de Vilafranca. Parlar de castells amb en Pau ajuda a entendre per què la UNESCO els va declarar Patrimoni Immaterial de la Humanitat.

A Vilafranca, els castells es viuen com una tradició pròpia, hi ha pobles amb colla castellera i pobles castellers. Vilafranca és un poble casteller. “Aquesta forma de relacionarse les persones, fent pinya per alçar junts un projecte”, ens diu, “s’inculca des de l’escola. Així s’explica que en les principals trobades del calendari casteller s’hi arribin a ajuntar fins a sis-cents camises verdes”. En Pau té clar que els de Vilafranca són la millor colla i ho argumenta recitant els èxits de la temporada.

Somriu quan recorda la vegada que la gent de la seva colla es van assabentar que havia nascut amb una cardiopatia congènita i que l’havien operat del cor. Aquella munió de valents que s’enfilen cap a les estrelles es van espantar. En Pau ho va resoldre repetint unes paraules que li va dir el seu cardiòleg: “Tranquils. Estic reparat!”.

Precisament, en una visita al metge va trobar el Butlletí de l’AACIC-CorAvant. Era l’any 2007. No n’havia sentit a parlar abans. Ens va venir a conèixer. Volia saber qui érem i què fèiem. El Pau creu en la força de l’equip. Com ell ens diu: “Posa’t un dia a la pinya quan s’alça un castell i ho entendràs”.